Wednesday 15 March 2017

LANDMARK STUDY BUAT SAYA YAKIN DENGAN SHAKLEE

Bagaimana Shaklee Dietary Supplement study ini bermula?

Shaklee merupakan syarikat yang dah lama - sejak 1956. Pada tahun 2004, Roger Barnett, CEO Shaklee, membeli company Shaklee. Pada waktu itu Roger Barnett memang tercari-cari ‘the perfect company’ untuk dia invest.

Dan Shaklee adalah ‘the perfect company’ sebab bukan saja sebuah company membuat keuntungan, tapi memberi values (kesihatan dan kewangan) kepada berjuta-juta manusia di seluruh dunia.

Rata-rata beliau pergi, semua pun akan bercakap tentang betapa berkesannya supplemen Shaklee. Tetapi beliau merasakan tak ada gunalah kata2 pujian2 orang tanpa BUKTI. Maka Shaklee telah memberi dana untuk sebuah kajian yang melihat kesihatan pengguna Shaklee

Shaklee Dietary Supplemet Study dijalankan oleh pakar epidemiology nutrisi (nutritional epidemiologist) Dr Gladys Block, PhD UC-Berkeley, School of Public Health.



Kajian ini menjadikan Shaklee syarikat supplemen pertama dunia yang ada maklumat kesihatan tentang pengguna jangka panjangnya.

Data ini dikumpul scara online dari sebuah survey yang dijalankan - Nationwide Health and Nutrition Examination Survey (NHANES).

Dalam survey ini, maklumat mengenai pemakanan dan supplemen, senaman dan kesihatan menyeluruh di ambil.

Pada asalnya, perbezaan hanya dilihat antara pengamal supplement vs. Tanpa supplement. Tetapi saintis Shaklee meminta tambahan 1 lagi pecahan menjadi 3.

1.Tanpa supplemen
2.Pengguna multivitamin jenama lain
3. Pengamal supplemen Shaklee melebihi 20 tahun

Terdapat 278 orang pengguna Shaklee melebih 20 tahun. Pemeriksaan darah dan ujian kesihatan mereka dijalankan oleh UC Berkeley. Segala data dikumpul dan di analysis oleh UC Berkeley.

Shaklee tak ada akses kepada data. Sekalipun jika ada penemuan yang tak berpihak kepada Shaklee. Jadi hasil kajian adalah tidak bias.

Apabila kajian tersebut selesai, Shaklee mahukan kajian tersebut di- peer reviewed. Landmark Study ini lulus peer review dan di-publish dalam Nutrition Journal, 2007.

APA YANG SPECIAL SANGAT DENGAN PENEMUAN LANDMARK STUDY?

Membuktikan supplemen Shaklee adalah selamat.
- 278 pengguna Shaklee di dalam kajian ini bukan hanya ambil 1-2 supplemen, tetapi purata 17 jenis supplemen Shaklee! Diambil secara konsisten selama 20-43 tahun. Kesemua pengamal supplemen Shaklee adalah golongan yang sihat dan cergas. Tiada kesan sampingan.



Changing your brands can change your life! 😍




KESIMPULANNYA:
Landmark study adalah suatu bukti yang supplemen Shaklee merupakan supplemen yang selamat diambil dan memberi kesan yang baik kepada kesihatan.

Credits to Dr. Nurjannah Ithnin (Surijunior)

=========
Beberapa kriteria yang perlu dilihat bagi membolehkan keputusan sesebuah research itu berkualiti supaya kita dapat bandingkan kualiti supplemen Shaklee dengan supplemen lain.

1.Kajian klinikal dibuat keatas manusia
- Peringkat kajian yang lebih rendah adalah kajian ke atas binatang --> cell culture --> test tube

- Sebab kajian2 yang terbukti ke atas binatang/cellculture/test tube mungkin tak memberi manfaat pada manusia

2.Siapa yang jalankan kajian tersebut?
- Kajian yang dijalankan oleh independent leading academic lab I.e university, adalah lebih dihormati berbanding kajian oleh syarikat yang menjual supplemen tersebut.
- Kerana kajian yang dijalankan di universiti, professornya adalah berkuasa penuh ke atas data yang dikumpul. Tiada bias/ cenderung pad amana2 syarikat.
- Saintis yang hebat mempunyai banyak kajian yang dia conduct. Bukan satu tu saja.
- Kajian di-publish dalam journal antarabangsa.

3.Lulus peer review
- Peer review adalah suatu gold standard untuk sebarang clinical trial.
- Panel2 profesional (yang dipilih pihak journal) yang tak terlibat dengan kajian tersebut akan menilai data dan memastikan ketepatan kajian.
- Panelis akan menilai kualiti research --> experimental design bagus ke tak, data cukup ke tak, kesimpulan kajian konsisten tak dengan penemuan kajian?
- Jika ada yang tak kena, dan tak lulus peer review, maka sesebuah kajian boleh di-reject dan tak layak di-publish.

==========

Dengan adanya LANDMARK STUDY ni, jaja percaya ramai di antara kita yang telah menggunakan Shaklee menjadi semakin yakin dan semakin sayangkan produk Shaklee. Shaklee bukan sahaja telah membuktikan produknya berkesan dan selamat digunakan, tetapi sumber bahan yang semulajadi pasti menjadi keutamaan kita semua.😍

Siapa yang belum cuba tu, cepat-cepatlah cuba ✌
Tak rugi tau 😉

Jaja
Pengedar Shaklee Tanjong Karang 😍

No comments:

Post a Comment