Thursday, 19 April 2018

Kelebihan Meminta Maaf dan Memaafkan dalam Islam



Kelebihan Meminta Maaf dan Memaafkan Dalam Islam

Bukan senang untuk kita memaafkan orang apatah lagi untuk kita ucapkan perkataan maaf itu sendiri. Tetapi tahukah anda maaf dan memaafkan adalah sangat penting dalam kehidupan terutamanya kita umat Islam. Allah mengajarkan kita tentang maaf dan memaafkan dalam Islam.

Penting bagi kita untuk menjaga hati orang lain walaupun kita tidak akan dapat lari dari kesilapan. Jangan menunda untuk memohon maaf kerana hal-hal esok tidak akan dapat kita jangka. 

Cara yang terbaik adalah bercakap secara berdepan dan mengakui kesalahan kita. Kita hidup ini hanyalah seketika sahaja. Jadi, tiada gunanya untuk kita bergaduh. Ikhlaslah meminta maaf dan beri masa pada orang untuk memaafkan kita. 

Maafkan adalah sifat orang yang kuat. Sesekali ubahlah sudut pandangan kita, jika kita berada ditempat orang lain, kita juga mahu dimaafkan.

Sentiasalah bersikap positif untuk lebih tenang dalam menghadapi hidup. Memaafkan adalah sifat yang mulia dan dipandang tinggi oleh Allah SWT. Kelebihan orang yang memaafkan orang lain ini adalah mendapat kerahmat dan keampunan daripada Allah serta mendapat pembelaan daripadaNya. 

Siapa tahu dengan memaafkan seseorang akan membuka pintu rahmat yang lebih baik untuk kita dan orang sekeliling. Selain itu juga, sesuatu nikmat itu selalu datang melalui jalan yang tidak disangka.

“Dan bersegeralah kamu mencari ampunan daripada Tuhanmu dan mendapatkan syurga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang bertakwa, (iaitu) orang-orang yang menafkahkan (hartanya), baik di waktu lapang mahupun sempit, dan orang-orang yang menahan amarahnya dan memaafkan (kesalahan) orang. Allah menyukai orang-orang yang berbuat kebaikan.” (Surah Ali-Imran: ayat 133-134)

Di dalam kehidupan seharian kita, kita mungkin terlupa yang kita sering melakukan dosa setiap kali kita melakukan dosa dan yang memaafkan kita dan mengampunkan kita adalah Allah SWT. Jadi fikirkan bagaimana kita boleh terfikir untuk tidak memaafkan manusia yang melakukan dosa kepada kita sedangankan Allah pun mengampunkan dosa kita.

Ketahuilah bahawa berdendam tidak akan dapat membawa kita kepada ketenangan hidup kerana jika kita berdendam dan tidak mahu memaafkan orang yang berbuat salah kepada kita, kita akan hidup dengan penuh rasa benci dan marah. Jika kita perhatikan, orang yang tidak ikhlas memaafkan ini dia akan merasa tidak puas hati dan masih ada rasa benci terhadap si pelaku salah itu.

Antara adab-adab tidur yang diamalkan oleh Rasullullah SAW ialah memaafkan semua orang sebelum tidur. Sebelum tidur cuba biasakan diri untuk meminta maaf kepada orang sekeliling dan memaafkan orang yang telah menyakiti kita. Mudah-mudahan ketenangan yang kita dapat.

Belajarlah untuk memaafkan supaya kita memperolehi ketenangan. Sesungguhnya pemaaf itu sifat orang yang beriman. Islam juga adalah agama kasih sayang. Jadi mohonlah maaf dan jika rasa ada kesilapan belajarlah memaafkan.

Semoga bermanfaat.

Text | Fasha Seth
Sumber: MuslimGo |

Wednesday, 18 April 2018

Testimoni ESP: Ibu Menyusu 3 Jam Tanpa Henti



3 Jam NonStop Menyusu!
—---------------------—
ESP first product shaklee yang ena cuba. Untuk tambah susu. waktu tu anak dah 9 bulan tapi anak ena tak suka solid food. 

So memang 90% bergantung pada susu ibu lagi dia sangat montel orgnya. Masa umur 4 bulan dh pakai diapers saiz L. 😂

Memang susu meriah dan yang best bekas-bekas jerawat kat muka pudar dan akhirnya hilang. Badan pon tak penat, dapat puasa penuh tahun tu walaupun anak boleh menyusu 3 jam nonstop.

Alhamdulillah. #ESPbest 👍

- Pn Aeinna Musa



Khasiat ESP Shaklee ❤
.
♉ membaiki masalah rambut gugur
♉ mengurangkan risiko sakit jantung
♉ membantu mengurangkan kedutan dan menjadi ejen anti-penuaan
♉ mengurangkan simptom migrain, insomnia dan tekanan
♉ membekalkan tenaga segera dan meningkatkan sistem imunisasi
♉ mengurangkan risiko osteoporosis
♉ merangsang penghasilan sel yang sihat dan sekaligus membantu mencatikkan kulit.
♉ membantu merendahkan paras kolesterol
♉ mengandungi isoflavanes yang bersesuaian dengan hormon wanita.
♉ membantu meningkatkan metabolisme dan membantu individu menurunkan berat badan

Dapatkan konsultasi kesihatan percuma dari 👇👇
==========
Pakar Shaklee anda 🍀
==========
Whatsapp/Call/SMS
012.904.1044
🔛 www.wasap.my/60129041044
Norliza Ismail
Shaklee Distributor|1000641
🚗 COD: Tanjong Karang. Kuala Selangor
📦 Pengeposan Seluruh Malaysia
**Harga LEBIH JIMAT selepas anda MENDAFTAR sebagai ahli.

Monday, 16 April 2018

5 Tips Pilih Sumber Protein Yang Betul

5 Tips Pilih Sumber Protein Yang Betul


1. Protein tumbuhan VS Protein berasaskan haiwan

Kedua-dua protein tumbuhan dan berasaskan haiwan mengandungi protein yang sama. Walaubagaimanapun sumber berasaskan haiwan seperti daging merah/ayam mungkin mengandungi bahan kimia berbahaya dan berpenyakit. 

Protein soya lebih mudah dihadam terutamanya dikalangan warga tua.

2. Kandungan kolesterol tinggi VS Kolesterol rendah

Protein berasaskan tumbuh-tumbuhan tidak mengandungi kolesterol.

3. Kandungan tinggi lemak VS Rendah Lemak

Ayam mengandungi lemak tepu dan transfat. Manakala protein tumbuhan bebas daripadanya.

Makan kekacang dan bijiran penuh untuk memberikan protein tanpa lemak.

4. GMO VS Non-GMO

GMO (organisma yang diubahsuai genetiknya) ialah tumbuhan, haiwan, microorganisma dan organisma lain yang genetiknya telah diubahsuai.

GMO ini telah dikaitkan dengan pelbagai risiko kesihatan.

5. Sumber semulajadi VS Sumber Yang Diproses

Seboleh mungkin dapatkan protein anda dalam keadaan semulajadi. Makanan yang diproses mungkin kehilangan kandungan nutrien yang diperlukan.

Apabila anda tidak mendapat protein yang mencukupi daripada diet anda, anda boleh memilih serbuk protein berkualiti tinggi yang memberikan asid amino dan kalsium untuk menguatkan tulang dan gigi.

Energizing Soy Protein (ESP) 

Keistimewaan ESP

🌱 ESP membekalkan 14 gram protein berasaskan tumbuhan.
🌱 ESP mempunyai nilai skor yang tinggi bagi protein terhadam dan protein paling berkualiti.
🌱 ESP mengandungi 9 jenis asid amino penting yang tidak boleh dihasilkan sendiri oleh tubuh badan.
🌱 ESP membekalkan 500gram kalsium bagi setiap hidangan.
🌱 Protein soya membantu menurunkan paras kolesterol dan jumlah protein soya yang diperlukan untuk menurunkan paras kolesterol adalah 25gram.

Dapatkan konsultasi kesihatan percuma dari 👇👇
==========
Pakar Shaklee anda 🍀
==========
Whatsapp/Call/SMS
012.904.1044
🔛 www.wasap.my/60129041044
Norliza Ismail
Shaklee Distributor|1000641

🚗 COD: Tanjong Karang. Kuala Selangor
📦 Pengeposan Seluruh Malaysia

**Harga LEBIH JIMAT selepas anda MENDAFTAR sebagai ahli.

Saturday, 14 April 2018

Testimoni ESP: Seluar Masa Anak Dara Dah Muat

SELUAR MASA ANAK DARA DAH BOLEH PAKAI 💃

Testimonial ESP

.
Salam kak. Lupa nak whatsapp. Diana rasa dah lose weight dah. Tapi tak timbang before and after detox. Yang perasan seluar masa anak dara dah muat.😍 - Diana
.
Seronokkan bila lose weight kan 😉
Customer consume ESP tau!
.
Cepat-cepat grab bulan promosi ni. Ajak kawan-kawan sekali 😀
.


Khasiat ESP Shaklee ❤
.
♉ membaiki masalah rambut gugur
♉ mengurangkan risiko sakit jantung
♉ membantu mengurangkan kedutan dan menjadi ejen anti-penuaan
♉ mengurangkan simptom migrain, insomnia dan tekanan
♉ membekalkan tenaga segera dan meningkatkan sistem imunisasi
♉ mengurangkan risiko osteoporosis
♉ merangsang penghasilan sel yang sihat dan sekaligus membantu mencatikkan kulit.
♉ membantu merendahkan paras kolesterol
♉ mengandungi isoflavanes yang bersesuaian dengan hormon wanita.
♉ membantu meningkatkan metabolisme dan membantu individu menurunkan berat badan

Dapatkan konsultasi kesihatan percuma dari 👇👇
==========
Pakar Shaklee anda 🍀
==========
Whatsapp/Call/SMS
012.904.1044
🔛 www.wasap.my/60129041044
Norliza Ismail
Shaklee Distributor|1000641
🚗 COD: Tanjong Karang. Kuala Selangor
📦 Pengeposan Seluruh Malaysia
**Harga LEBIH JIMAT selepas anda MENDAFTAR sebagai ahli.

Siapa Perlukan Lebih Protein?

Siapa perlukan lebih protein?

Protein memainkan pelbagai peranan penting terhadap tubuh badan. Bermula dari penghasilan sel kepada perkembangan otot, kulit, rambut dan juga kuku, tubuh memerlukan protein untuk mengekalkan fungsi normal tubuh yang optimum.

Walaubagaimanapun, keperluan protein harian kita bergantung kepada aktiviti harian kita.

Jadi, siapakah yang memerlukan lebih protein?

1️⃣ Ibu yang menyusukan


Ibu yang menyusukan bayi memerlukan dua kali ganda lebih protein berbanding ibu yang tidak menyusukan bayi.

Pengambilan protein bertujuan untuk mengekalkan kesihatan ibu untuk penghasilan susu ibu dan membantu pertumbuhan dan perkembangan optimum bayi.

2️⃣ Ibu hamil


Ibu hamil perlu mengambil protein untuk menyokong pertumbuhan dan perkembangan sel bayi yang sihat terutamanya semasa trimester kedua dan ketiga di mana bayi mengalami proses perkembangan yang cepat.

Pengambilan protein semasa hamil juga membantu ibu hamil meningkatkan otot tanpa meningkatkan lemak.

3️⃣ Ahli bina badan


Otot memerlukan sokongan semasa melakukan latihan. Jadi ahli bina badan perlu mengambil lebih banyak protein untuk membina semula dan memperbaiki otot.

Pengambilan protein juga membantu membina otot tanpa lemak untuk tubuh badan lebih kuat, lebih cepat dan cergas.

4️⃣ Individu yang menjaga berat badan


Protein sangat penting kepada individu yang sedang menjaga berat badan kerana pengambilan lebih banyak protein membantu meningkatkan rasa kenyang lebih lama.

Ini juga membantu kita mengawal pengambilan kalori untuk pengambilan makanan seterusanya.

Pengambilan protein juga mampu mengekalkan jisim otot kerana lebih banyak otot, lebih tinggi kadar metabolisme.

5️⃣ Penggemar manisan


Pemakanan yang tinggi gula membawa kepada peningkatan paras gula dalam darah. Ini akan mempengaruhi fungsi jantung dan menyebabkan keradangan dalam badan.


Pengambilan protein boleh membantu menstabilkan paras gula dalam darah dan membantu mengurangkan keradangan, mengawal kolesterol dan kepekaan insulin.

Bagaimana untuk meningkatkan pengambilan protein? 

Jika anda adalah salah seorang daripada di atas, cara paling mudah untuk meningkatkan pengambilan protein adalah dengan mengambil serbuk protein.  


Anda hanya perlu campurkan dengan buah kegemaran untuk sarapan pagi yang lebih cepat dan sihat. =) 

Dapatkan konsultasi kesihatan percuma dari 👇👇
==========
Pakar Shaklee anda 🍀
==========
Whatsapp/Call/SMS
012.904.1044
🔛 www.wasap.my/60129041044
Norliza Ismail
Shaklee Distributor|1000641
🚗 COD: Tanjong Karang. Kuala Selangor
📦 Pengeposan Seluruh Malaysia
**Harga LEBIH JIMAT selepas anda MENDAFTAR sebagai ahli.

Allah Bersifat Al Haadi, Maha Pemberi Petunjuk

Allah Bersifat Al Haadi, Maha Pemberi Petunjuk

MuslimGo |

Nama Allah, Al Haadi bermakna Yang memberi petunjuk bagi hamba-hambaNya yang dikehendaki.  Ini bermaksud Allah memberi petunjuk atau hidayah kepada insan/orang yang Dia pilih sahaja. Jadi berdoalah kita dan memohon selalu pertunjuk dari Allah sepertimana dalam Surah Al Fatihah yg selalu kita baca ayat 6 yg bermaksud “Ya Allah tunjukkanlah kami jalan yang lurus”.

Jika kita fikir, sekiranya hidayah itu memang telah ada sejak azali lagi semua manusia di muka bumi Allah ini tidak akan melakukan dosa, kejahatan dan perbuatan maksiat. Tentu hidup kita pun aman. Tidak jugalah Allah menjadikan syurga dan neraka itu. Sedangkan syurga tempat manusia yang berbuat amalan kebajikan dan neraka itu pula tempat manusia yg berbuat amalan kejahatan.

Selain itu juga, Al Haadi sangat bermanfaat bagi orang yang sedang bingung untuk membuat keputusan, atau mencari petunjuk. Dengan membaca Al Haadi sebanyak 300 kali sehabis solat fardhu Insyallah jika sesiapa sedang dalam dilemma membuat keputusan, Allah akan memberikan tanda-tanda untuknya memilih salah satu daripadanya.

Hidayah ini boleh datang bila-bila sahaja dengan apa cara sekalipun. Contohnya, hidayah ini boleh datang ketika seseorang putus hubungan dengan pasangannya, kerana melalui kejadian tersebut orang itu menjadi terbuka hatinya untuk ditemukan. Contoh lain, seseorang juga boleh mendapatkan hidayah ini ketika dia mengalami kegagalan dalam bisnesnya kerana dengan kejadian tersebut  akan menjadi bersabar dan bertawakal kepada Allah. Dia merasa menjadi orang yang tiada memiliki daya, kecuali hanya kerana pertolongan Allah.

Selain itu juga, Al Haadi juga boleh digunakan bagi mereka yang sedang sesat di tengah hutan belantara, dengan membaca Al Haadi berulang kali ketika sedang dalam keadaan sesat, maka Allah akan memberikanya tanda-tanda untuk menuju keluar dari semaknya hutan belantara. Jadi Asma Ul Husna ini sangat bermanfaat, maka perbanyaklah membaca bagi yang sedang memerulukannya kerana pertolongan Allah SWT itu tanpa batasan.

Petunjuk atau hidayah Allah memiliki nilai yang tiada bandingannya, betapa berharga, betapa mahal, sehingga tidak bisa didapatkan setiap orang. Hanya orang-orang yang beriman kepada jalan luruslah yang akan mendapatkan hidayah itu. Firman Allah: “Dan sesungguhnya Allah adalah Pemberi petunjuk bagi orang-orang yang beriman kepada jalan yang lurus” (QS. Al-Hajj [22]:54)

Semoga Allah sentiasa memberikan hidayah kepada kita dan orang-orang yang ada disekeliling kita.

Semoga bermanfaat.

Text | Fasha Seth

Wednesday, 11 April 2018

Apa Perkara Yang Paling Menakutkan Bila Fikir Tentang Mengandung

Apa Perkara Yang Paling Menakutkan Bila Fikir Tentang Mengandung?


Beberapa hari yang lepas Jaja ada berikan satu soalan di facebook berkaitan apakah perkara yang paling menakutkan bila fikir tentang mengandung.

Daripada and 107 rakan facebook yang meninggalkan komen, majoritinya mengatakan perkara yang paling menakutkan bila mengandung adalah mabuk =)


Ada yang mabuk/morning sickness teruk sangat sampai warded. Kesian juga begitu kan.

Alhamdulillah, sepanjang mengandungkan ketiga-tiga orang anak Jaja, tak pernah lagi alami mabuk yang teruk. Kurang selera makan tu ade la jugak.

Lain-lain sebab ketakutan ibu-ibu ni bila fikir tentang mengandung adalah seperti berikut:

🌸 takut nak ke klinik
🌸 takut kena kencing manis. Kene cucuk GDM 4x sehari
🌸 takut nak bersalin

Nak tahu tak apa perkara yang menakutkan Jaja? 😀

Jaja paling takut kalau nak bersalin kena operate 😅

Kawan-kawan takut apa?
Boleh la share dengan Jaja 😊