Thursday 8 June 2017

MALAYSIA NEGARA PALING OBES DI ASIA TENGGARA


Malaysia negara paling obes di Asia Tenggara. Benarkah?

Rajah di bawah menunjukkan peratusan (%) populasi dewasa (lelaki dan perempuan) yang mempunyai BMI melebihi 25kg/m

Sumber: WHO 2011

Malaysia Negara Paling Obes di Asia Tenggara

Obesiti menjadi punca pelbagai penyakit.
------
Tanpa kita sedar, gaya hidup yang kurang sihat dan cara pemakanan tidak sihat telah menyumbang kepada 16.8 juta daripada 28 juta rakyat di negara ini yang mengalami masalah kegemukan.

Masalah kegemukan ini seterusnya akan menyebabkan pelbagai penyakit kronik seperti diabetis, sakit jantung dan buang pinggang. 

Malaysia negara orang gemuk
Apakah yang dimaksudkan dengan gaya hidup sihat?
-------
Gaya hidup sihat merupakan aktiviti yang dilakukan secara konsisten dan berterusan dan amat baik dari segi kesihatan. Ini merangkumi pengambilan makanan seimbang, bersenam dan membuat pemeriksaan kesihatan secara berkala.

Menjaga kebersihan juga merupakan salah satu elemen dalam menunjukkan gaya hidup sihat. Selain itu menjauhkan diri daripada membuat perkara-perkara negatif dan mendapatkan rehat yang cukup juga memperlihatkan gaya hidup sihat.

Bagaimana ingin mendapatkan berat badan yang ideal?
-------
Melalui pemakanan yang sihat dan diet yang seimbang. Amalan pemakanan yang tidak seimbang akan mengundang pelbagai penyakit seperti kencing manis, darah tinggi, serangan angin ahmar, serangan jantung dan pelbagai lagi. Pastikan tubuh badan kita mendapatkan garam dan mineral yang mencukupi serta sumber-sumber makanan secara seimbang seperti karbohidrat, protein dan lemak perlu.

Bagaimana jika kita mempunyai berat badan yang statik?
-------
Semakin meningkat umur, semakin rendah kadar metabolisme kita yang menyebabkan pembakaran kalori kita kurang memberangsangkan. Ini mengakibatkan berat badan kita mula statik atau meningkat dari satu masa ke satu masa yang lain.


VitaLea Iron Formula
Menurut pakar nutrisi Shaklee, Siti Sarah semasa Jaja melakukan health check up di Karnival Kesihatan Shaklee, Sarah mencadangkan Jaja meningkatkan pengambilan VitaLea Iron Formula dan ambil secara konsiten bagi meningkatkan kadar metabolisme. Dengan cara ini, ia dapat membantu Jaja menurunkan berat badan dan mencapai berat badan ideal.

Sejak tu Jaja memang tak miss untuk makan VitaLea ni dengan harapan dapat membantu meningkatkan kadar metabolisme badan dan berlaku pembakaran kalori yang lebih baik.😊

Antara manfaat lain VitaLea ialah ia berfungsi juga untuk melindungi fungsi organ dalaman dan memberikan tenaga tambahan kepada pengguna.😍

Manfaat utama VitaLea Iron Formula
Kalau korang mempunyai masalah yang sama seperti Jaja, jom kita sembang-sembang lagi macam mana nak turunkan berat badan ni lagi. Sepanjang ramadhan ni, Jaja dah dapat kurangkan 2kg. Harap-harap dapat konsisten dan turun lagi sebelum raya.😊

Dapatkan konsultasi kesihatan percuma dari 👇👇
==========
Pakar Shaklee anda 🍀
==========
Whatsapp/Call/SMS
012.904.1044
🔛 www.wasap.my/60129041044
Norliza Ismail
Shaklee Distributor|1000641
🚗 COD: Tanjong Karang. Kuala Selangor
📦 Pengeposan Seluruh Malaysia

**Harga LEBIH JIMAT selepas anda MENDAFTAR sebagai ahli. 

No comments:

Post a Comment