Tuesday 13 June 2017

SYUKURI NIKMAT ALLAH

SYUKURI NIKMAT
.
Setiap hari kita ucapkan syukur Alhamdulillah. Banyak perkara yang kita syukuri. Dan kadang-kadang disebalik cabaran dan dugaan itu sendiri ada perkara yang kita syukuri.
.
Jaja nak kongsikan satu cerita yang terlalu memcabar bagi Jaja sepanjang 3 tahun ni tapi ada hikmah disebalik kejadian. Jaja percaya Allah nak beri lebih dan Allah lebih tahu bila Jaja layak terima semuanya.
.

Keluarga kecil Cikgu Jaja 😊

Pada 7.7.2014, Jaja pasang implan untuk perancangan keluarga. Bagi orang yang tak tahu dan tak faham memang akan mudah melemparkan kata "buat apa nak pakai implan, rancang sendiri je" dan ada juga yang kata "buat apa nak rancang2, anak kan rezeki".
.
Memang mudah orang berkata tapi bagi Jaja seorang ibu yang bekerja, mempunyai anak yang rapat-rapat tu sebenarnya penat dan kita fikirkan nak bagi perhatian kepada mereka yang masih kecil. Tiada niat untuk menolak rezeki.
.

Mereka adalah kekuatan Jaja

Sepanjang 3 tahun Jaja memakai implan ni, cabaran paling besar Jaja nak hadapi ialah hormon jadi tak stabil. Kesannya, period tak datang langsung. Kalau datang pun setahun sekali. Berat badan naik walaupun tidak mendadak. Jerawat sangat aktif sehingga merimaskan.
.
Bukan tak stress bila orang asik tegur kenapa Jaja gemuk, berisi skrg ni. Tambah stress lagi dengan jerawat ni. Tapi Jaja telan je semua kata2 orang yang tak mendalami masalah Jaja ni. Diorang tak tahu Jaja selalu fight utk kawal makan, ambil supplement untuk kawal berat badan.
.
Dan Alhamdulillah, dengan Shaklee Jaja dapat pastikan tahap kesihatan Jaja dalam keadaan yang baik. Orang tanya tak risau ke tak period? Tak. Sebab Jaja makan Alfafa Complex tu dah elok dia detox darah kita. Sebab tu dia buang semua tu melalui jerawat2 Jaja ni ha.
.
Dengan Shaklee, Jaja dapat kurangkan masalah sakit kepala sebab ada sesetengah orang bila tak period, darah kotor tak keluar akan jadi sakit kepala kan. Tapi Jaja jarang sangat dah alami sakit kepala. Alhamdulillah.
.
Yang paling Jaja nak bersyukur, walaupun kesan pakai implan tu nampak negatif tapi ada perkara positif yang Jaja dapat. Tak period, Jaja boleh solat setiap hari. Tak period, Jaja dapat puasa penuh. Tak period, Jaja dapat baca Al-Quran bila-bila Jaja nak.
.
Alhamdulillah. Syukuri nikmat Allah walaupun sedang menghadapi dugaanNya. 😊
.
In shaa Allah, minggu depan nak pegi bukak dah implan. Doakan Jaja sentiasa sihat dan kembali normal seperti wanita-wanita lain 😊
.

Kepada para suami, hargai pengorbanan seorang isteri 😊😊


No comments:

Post a Comment