Friday 9 February 2018

Taubat Pembuka Kunci Rezeki

*Hebatnya Taubat pembuka kunci rezeki!!!*

Kehidupan kita seharian tidak akan terlepas dari melakukan dosa. Ini bukan sahaja kepada mereka yang biasa malah mereka yang alim juga turut melakukan secara sengaja atau tidak.

Tiada seorang pon manusia di bumi Allah ini berani mendabik dada mengatakan dia bersih dari melakukan dosa. Mungkin satu masa dahulu kita telah melakukan salah satu dosa besar ini:

*1-    melakukan perkara syirik kepada Allah*
*2-    meninggalkan solat fardhu*
*3-    mengguris hati ibu bapa*
*4-    melakulan zina, atau zina mata, telinga dan mulut*
*5-    memperolehi sumber rezeki yang haram*
*6-    minum arak / berjudi*
*7-    memutus hubungan persaudaraan*
*8-    memfitnah / berbohong terhadap orang lain*
*9-    tidak mengeluarkan zakat*
*10-  suka ghibah@gosip menjadi fitnah*

Akibat dari salah satu perbuatan tersebut telah menyebabkan hati kita terkunci dan semakin hitam jika tidak dirawat....

Sebenarnya Allah itu maha penyayang dan maha pengmpun buat makhluknya tetapi kita secara sengaja atau tidak telah menafikan hak dan zat Allah sehingga kita leka dan hanyut dengan layanan nafsu serta ego kita sendiri.

Akibat dari itu kita semakin sombong malah lari dari memohon pertolongan Allah dengan mendapatkan bantuan dari selain Allah.

_"wahai sekelian jin dan manusia! Kalau kamu dapat menembus keluar dari kawasan-kawasan langit dan bumi (untuk melarikan diri dari kekuasaan dan balasan kami), maka cubalah menembus keluar. Kamu tidak akan dapat menembus keluar melainkan dengan satu kekuasaan (yang mengatasi kekuasaan kami; masakan dapat)!"_ (ar rahman, 33)

_"Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat tuhan kamu, yang hendak kamu dustakan?"_ (ar rahman, 34)

_"kamu (wahai golongan yang kufur ingkar dari kalangan jin dan manusia) akan ditimpakan dengan api yang menjulang-julang dan leburan tembaga cair (yang membakar); dengan yang demikian, kamu tidak akan dapat mempertahankan diri (dari azab siksa itu)"_ (ar rahman, 35)

*Oleh yang demikian buanglah kesombongan kita dengan bertaubat! Hanya dengan taubat dan kembali menunaikan tuntutan Allah dapat membuka kunci hati yang kotor kembali bersih, dengan taubat, segala masalah dalam kehidupan kita akan menjadi mudah dan ringan, dengan taubat segala pintu rezeki kita akan dibuka seluas-luasnya!*

Kenapa kita perlu malu kepada pandangan orang lain atas perubahan kita tetapi kita tidak malu dengan tuntutan maha pencipta kita? Redha Allah adalah segalanya bagi kita..

Masih belum terlewat untuk kita melakukan taubat kepada Allah, mulakanlah dengan solat sunat taubat dua rakaat, sebagai panduan secara ringkas:

*1- rakaat pertama surah al kafirun*
*2- rakaat kedua surah al ikhlas*

_Selepas salam perbanyakkanlah istgihfar, bertasbih, bertahmid, bertakbir, selawat dan zikir, kemudian mohonlah ampun kepada Allah dengan mengingati dosa-dosa yang telah kita lakukan..._

_*Semoga kita mendapat keredhaaan dan dirahmati Allah Swt*_

#Copy&Paste

No comments:

Post a Comment